Na vybraných dokladech je k dispozici tzv. adhoc dostupnost, která slouží k rychlému zjištění dostupnosti zboží na dokladu.
Použitím tlačítka 'S?', které je dostupné v nástrojové liště nad dokladem, se spustí naprosto stejná funkčnost jako při Dostupnosti V6, ale je omezená pouze na položky obsažené v konkrétním dokladu = by měla být rychlejší.
Pro správnou funkčnost a vůbec možnost použití funkce "S?", je potřeba nejprve alespoň jednou vygenerovat tzv. kompletní skladovou dostupnost!
V závislosti na stavu dokladu, mohou při použití tlačítka 'S?' tři situace:
a) Neznámá dostupnost - Objednávku jste právě do systému zavedli a je úplně nová, velkou dostupností ještě neprošla a nechcete nebo nemůžete čekat na další cyklus. Přesto můžete získat alespoň hrubou představu o tom, zda můžete zboží dodat hned, nebo bude muset zákazník nějakou dobu na dodání čekat.
Rychlá dostupnost "S?" - dosud neznámá dostupnost.
V této situaci systém vychází z poslední známé dostupnosti - její datum a čas je uveden v záhlaví karty - a váš požadavek porovnává s tzv. "nevyužitými zdroji" - zboží je momentálně skladem a není pro ně uplatnění ve stávajících objednávkách.
Velmi rychle tak zjistíte, které položky, případně alespoň jaké množství jste schopni ihned dodat, aniž byste omezili nebo ohrozili termíny dodání ostatních objednávek.
Kromě textové informace o dostupnosti v tabulce vidíte i hodnotu celkového množství zboží na všech prodejních skladech a hodnotu množství, které je momentálně volné. To je právě ta hodnota, kterou můžete momentálně zákazníkovi nabídnout.
Na ilustračním obrázku tedy u první položky, která jako celek má status Nezajištěn (celé požadované množství není skladem ani na cestě), zjistíte, že 50 ks z požadovaných 55-ti byste zákazníkovi přece jen mohli ihned dodat. Položka druhá má celé požadované množství předběžně Volné skladem.
POZOR - tato informace je "pouze dočasná", protože zjištěný stav není nikde fixován. Stejnou informaci dostane i kolega, který svou objednávku na stejné zboží zapíše chvíli po vás!
Pokud tedy chcete váš požadavek v systému zafixovat, nebo třeba zjistit detalnější informace, pokud se například jedná o konstrukční celek nebo výrobek, je třeba použít funkci Regeneruj adhoc dostupnost .
Tímto tlačítkem spustíte vlastně funkci "kompletní dostupnosti" se vším všudy, bude se ovšem týkat pouze položek požadovaných na vaší objednávce. Zpracování takové dostupnosti bude podstatně rychlejší, než když se zpracovávají položky všech dosud nedodaných objednávek.
Navíc pak - kolegova dostupnost, spuštěná o chvíli později, už o této vaší objednávce ví, a zdroje plánované pro její pokrytí bere v potaz. Nyní už tedy kolega nedostatne stejnou možnost dodání zboží jako vy. Vaše objednávka má v tuto chvíli vyšší prioritu.
DOSTUPNOST | zobrazuje textově informaci o momentální skladové dostupnosti. Zdrojem zboží pro takový doklad jsou pouze tzv. "nevyužité" zdroje = 100% volné zboží. Nevyužitým zdrojem může být skladová zásoba nebo i zboží z dosud nedodané vystavené objednávky, pro které není dosud žádné využití. |
skladem pro mne | množství zboží, které je pro aktuální doklad okamžitě k dodání. Jestliže je tato hodnota podbarvena červeně = dostupné množství je menší, než na dokladu potřebné |
volné skladem | množství zboží, které po uspokojení aktuálního dokladu, zůstává nadále ihned dostupné |
volné na cestě | množství zboží, které i po uspokojení aktuálního dokladu, zůstává potenciálně nadále dostupné (ovšem až po jeho dodání) |
SKLADY celkem | celkové množství zboží na všech skladech, které nejsou označeny příznakem "pomocný". |
POZOR - to, že je zboží na skladě, neznamená, že je pro vás k dispozici! Jedná se pouze o orientační údaj!
Regenerací adhoc dostupnosti může dojít ke změně na dokladech, kde se vyskytuje stejné zboží jako na aktuálním dokladu!
Regenerací kompletní dostupnosti může později dojít ke změně i na aktuálním dokladu!
Výsledkem pak je informace, kterou již znáte ...
b) Známá dostupnost - Objednávka už není v systému úplně nová, prošla minimálně adhoc, nebo dokonce komplexní, velkou dostupností.
Rychlá dostupnost "S?" - známá dostupnost.
I tuto informaci získáte poměrně rychle - dostupnost pro objednávku byla již spočtena a systém má všechny informace k dispozici. Stačí vám je tedy jen zobrazit.
Na ilustračním obrázku už není jen strohé "nezajištěn", ale dovětek MIX znamená, že část požadavku nějakým způsobem zajištěna přece jen je.
Poklepáním na text v zeleném poli se pak můžete dovědět další detaily - kolik zboží je přímo skladem, kolik je na cestě (a kdy bude) a kolik se musí objednat.
c) Mix znalostí - Objednávka není v systému úplně nová, ale od posledního přepočtu dostupnosti u ní došlo k nějakým změnám. Momentální podoba objednávky tedy neodpovídá té, pro níž byla dostupnost naposled zjišťována.
Rychlá dostupnost "S?" - změna požadavků
Od posledního přepočtu dostupnosti se na naší objednávce objevily dvě nové položky, které se systém opět pokusí nejprve pokrýt z "nevyužitých zdrojů" - tyto položky jsou barevně odlišeny.
Pozice změněna !! | na řádku došlo ke změně množství nebo termínu |
Pozice smazána !! | řádek byl smazán nebo bylo změněno číslo pozice |
... nová pozice !! | řádek byl nově vytvořen, nebo se jedná o řádek u něhož bylo změněno číslo pozice |
Skladem | na řádku nedošlo k žádné změně |
Položky, u kterých k žádné změně nedošlo, jsou zobrazeny standardním způsobem.
Protože tento pohled kombinuje vlastně dva typy zdrojů dostupnosti, označujeme tuto dostupnost termínem - Mix znalostí.
Změny, které systém pozná na které reaguje:
• | změna množství |
• | změna termínu |
• | změna zboží |
• | změna pozice (přečíslování pozic) |
• | změna příznaku "urgentní" |
• | nová položka v objednávce |
• | smazaná položka z objednávky |
Změny, které systém nepozná (!)
• | změna složení konstrukčního celku |
• | změna výrobního rozpadu (technologie výrobku) |
Opět použitím tlačítka Regeneruj adhoc dostupnost , můžete zrychleně zjistit detailnější stav dotupnosti a položky objednávky zafixovat v systému.
Objednávka, která prošla komplexně skladovou dostupností.
Čas přepočtu AdHoc dostupnosti je v řádu vteřin.
Záleží ale samozřejmě na tom, jak velký efekt mají nové změny na jiné objednávky a jak složitá je změna. Například nový řádek s konstrukčním celkem či výrobkem, který má 7 úrovní rozpadu a desítky či stovky materiálů, bude trvat déle.